Itom bromfietsen scooter en motorfietsen
Itom is een Italiaans historisch merk van motorfietsen.
De bedrijfsnaam was: I.TO.M. S.r.L, Industria Torinese Meccanica, later
Itom Motor, I.M.S.A. S.a.s, Sant'Ambrogio di Torino
Hulpmotoren
Corrado Corradi produceerde aanvankelijk auto-onderdelen en -accessoires,
maar in 1944 leverde zijn bedrijf al een clip-on motor die het achterwiel
van een fiets kon aandrijven. Waarschijnlijk kwam het blokje van OMB.
In 1945 volgde een serie 60cc-hulpmotoren met twee versnellingen die
bij de trapperas in een fiets gemonteerd konden worden. In 1947 volgden
de modellen Sirio met naast het achterwiel gemonteerde motor en het
model Itom met een bracketmotor. De Sirio had een handgeschakelde tweeversnellingsbak,
de Itom had voetschakeling. Beide modellen hadden een swingarm-achtervering
en haalden 50 km/uur. In 1948 verscheen de MP, een 48cc-hulpmotor met
rolaandrijving op het achterwiel. De FM 48 had ook een 48cc-motor, maar
die dreef het voorwiel aan en werd compleet met voorvork geleverd om
in fietsen te worden gemonteerd. In 1951 kwam de Itom Tourist op de
markt, opnieuw een hulpmotor, die onder de trapperas lag en rolaandrijving
had. Deze Tourist werd in Italië bijzonder populair. De MP 58 uit
1952 was vergelijkbaar, maar werd ook buiten Italië verkocht. In
Nederland werd het blokje toegepast door Batavus, Union en Germaan.
In hetzelfde jaar verscheen de bromfiets Itom Alba MTR 48, nog steeds
met rolaandrijving op het achterwiel. (brom Wikipedia)
De geassembleerde bromfietsen in de fabriek in Sant'Ambrogio di Torino
in 1960

Itom supersport 1960 bromfiets

Itom supersport DX
Reacties:
Rene de Ruijter - rdr@quicknet.nl- 29-12-2011 Geachte
lezers, Heb onlangs een Itom gekocht met een glad blok. 3 versnellingen.
Is er iemand die nog een vliegwiel deksel heeft? Ik zou hem zo graag
restaureren. Mvg. Rene.