Jawa bromfietsen scooter en motorfietsen
De "Jawetta" werd geïntroduceerd vanaf 1958 tot 1962, hoewel hoewel de naam pas later in advertenties verscheen. Deze werd net als de Pionyr ontworpen door de Jawa fabriek in Tynec. Maar anders dan de Pionyr, werd de Jawetta ook geproducéérd in Tynec. De Pionyr daarentegen werd al direct vanaf 1955 in de Slowaakse stad Povazsa Bystrica gebouwd. Dit maakt de Jawetta de enige echte Jawa. Alle eerdere bromfietsen, die als Jawa verkocht werden, zoals de Babetta's, de 05 en 20 scooters en de Mustangs, en net als de Jawa 90 en Manet scooters, werden immers in Povazsa Bystrica geproduceerd. De Tank is, net als bij de Pionyr, opgenomen in het frame.
Jawa Jawette 551 1961

Jawa scooter

Jawa Stadion S 22 bromfiets
Reacties:
mariannec@telfort.nl Hoi, De crosbrommer (jawa, automaat,
geen idee welk type) heeft geen kickstarter meer. Was geen probleem,
je kon hem gewoon aanduwen. Als je voldoende vaart maakte, duwde je
de brommer door de compressie en hij sloeg direct aan. De laatste tijd
had de brommer bijne geen vrije slag meer, daarmee bedoel ik: zodra
je de brommer aanduwt, sloeg hij direct aan, je kon hem niet langzaam
duwen zonder dat deze aansloeg, er was meteen compressie. Na een paar
dagen echter is er enkel nog vrije slag, je kunt hem niet meer aanduwen,
je voelt geen tegendruk vande compressie meer. Ik denk iets in de aandrijving/antomaat.
Ketting is in orde, brommer zou aan moeten slaan. Weet iemand waar ik
dit moet zoeken? Blok helemaal uit elkaar halen, kan ik het gedeelte
achter het voorkettingblad alleen demonteren? groet, Paul";